Rabu, 9 Februari 2011

~~Shah Alam aku berkayak~~

~~Rabu~~
~~26/1/2011~~













~~Pada Waktu Pagi~~
~~Tasik Shah Alam~~
~~salam~~(^_^)~~kali nie aku nak citer pulak pasal berkayak di Tasik Shah Alam~~ Pada hari tu aku bersama kawan2ku dan pensyarahku akan pergi ke tasik shah alam~~ kami naik bas UITM~~ percume ade airc0ne~~ sudah sampai ke detinasi dengan selamat~~ disitu kami akan belajar berkayak secara pratikal untuk persediaan pergi ke kem~~ banyak lak maklumat aku dapat daripada En.hisyam~~ kayak terbahagi kepada beberape jenis~~ antara nyerrr ialah~~
1.MANDESTA
2.SLALOM
3.SIT ON TOP

~~kayak jenis SLALOM mengandungi dua elemen utama iaitu kelajuan dan kestabilan~~ panjang sekitar 6m dan bahagian depan tajam~~ bahagian belakang besar~~ kayak jenis MANDESTA pula ialah bahagian bawah(hull) berbentuk v untuk memudahkan memotong air dan bergerak dengan laju pada garis/ lintasan lurus~~ menggunakan perahu jenis ini memerlukan keseimbangan yang tinggi dan perahu ini digunakan untuk pertandingan~~ kayak jenis SIT ON TOP pula digunakan khusus di pantai atau tasik~~ dilengkapi lubang khusus untuk buang air~~ apabila terbalik mudah untuk naik kembali ke perahu~~ cara-cara naek kayak~~ bahagian kiri kene naek dulu~~ cara mendayunkan padel~~ dan laen-laen~~

~~Sesudah selesai penerangan Encik Hisyam~~ kami bersiap sedia untuk berkayak~~ kami pun naek kayak~~ pastu kami kene wat capsize~~ aku naek kayak dengan zaharin~~ kami pun cube pratikkan ape yang En Hisyam ajar tadi~~ semasa nak wat CAPSIDE~~ kami berjaya terbalekkan kayak kami~~ tetapi bile aku nak naek balek amat susah~~ tetapi aku takkan putus asa dan mudah mengerah kalah~~ akhirnyer aku berjaya~~ selepas itu giliran zaharin lak untuk naek~~ tiba-tiba lak kayak kami terbalek~~TT___TT~~ kecewa aku~~ pastu kami terbalekkan balek kayak kami~~ tetapi kayak kami suda dipenuhi dengan air tasik~~ aku pun t0lak kayakku ke daratan~~ pastu buang air~~ selepas itu aku belajar tanda amaran, bahaya, kumpul ke pangkalan berhenti, raftting, mengunakan padel~~ selepas itu kami pun berkemas untuk pulang ke UITM~~hahaha~~ nie sec0nd time aku naek kayak~~ best~~ (^_^)~~

2 ulasan:

  1. DIK, KAU CURIK GAMBAR DARI BLOG AKU KAN? BAIK KAU MENGAKU CEPAT! SEDAP JER EY. BAYAR ROYALTI.

    BalasPadam