Rabu, 19 Januari 2011

~~Acti0n kamen ber0rieteering di UITM shah alam~~







~~salam~~(^_^)~~kelas bermula pade pukul 8.30 pagi di makmal k0mputer~~ didalam makmal itu kami telah belajar cara2 menggunakan k0mpas dengan betul dan membaca peta dengan betul dan tepat~~ selepas itu aku masuk kumpulan aku yang bernama Acti0n kamen~~ hahaha~~ cam mene ley dapat name tu aku p0n x taw la~~ ahli2 nyerr aku, zaharin, ieja~~ selepas itu kami bertiga dan pelajar lain berkumpul di luar untuk membuat 0riteering secara pratikal~~ kumpulan Acti0n kamen membincang mane tempat nak letak check p0int~~ mule2 starting p0int di p0k0k, selepas itu checkp0int 1 di tangga bumbung biru, selepas itu checkp0int 2 di tanda isyarat berhenti, selepas itu checkp0int 3 di jambatan bumbung biru, selepas itu checkp0int 4 di p0k0k depan tanda isyarat berhenti, selepas itu checkp0int 5 di p0k0k kipas pisang, akhir sekali checkp0int 6 di mesin air kedegang c0ca-c0la~~ selesai sudah tugas pertama kami sebagai satu kumpulan~~ selepas itu kami kena buat peta dengan darjah yang betul dan panjang dalam ukuran meter yang betul~~ setelah semua kumpulan selesai~~ kami telah terpaksa membuat 0rieteering yang disediakan 0leh kumpulan D'Kampung~~ Acti0n kamen bekerja sama untuk berjaya dalam cabaran ini~~ tugasku ngn zaharin tukar2 sekejap pegang k0mpas dan sekejap kira jarak~~ ieja lak tukang catit maklumat~~ kami bermula agak tidak baek kerana check p0int 1 amat susah dicari~~ aku yang pegang k0mpas nie pelik kerana tidak dapat cari check p0int 1~~ aku yakin betul dengan arah yang ditunjukkan 0leh k0mpas~~ tetapi tidak dapat~~ rupa2nyerr~~ check p0int 1 ada di berlakang papan jadual bas~~ sakit hati betul aku~~ kenapa dia0rang letak kat tempat yang takleh nampak~~ ggrrr~~ (>_<)~~ selepas itu kami berjaya mencari check p0int 2,3,4~~ dalam keadaan tergesa2 kami terjumpa check p0int 6~~ berlakang nyerr tertulis sila pulang ke pangkal jalan~~ kami terlupa bahawa kami tak ade check p0int 5~~ ape lagi kami pun teros pergi berlari ke depan fakulti~~ masa kami nak pergi daftar~~ kami baru sedar kami tak ade check p0int 5~~ ahli kumpulan D'Kampung berg0lek tergelakkan kami dan beritau check p0int 5 ada kat berlakang p0k0k~~ aku dan zaharin pun terus lari balik dan jumpa check p0int 5~~ sampai depan fakulti kumpulan kami baru berdaftar~~ aku jumpa kumpulan D'Kampung~~ tanye dia0rang kenapa letak kat belakang jadual bas~~ di0rang tak jawab hanya ketawa~~ rupa2nyerr baru aku tau itu adalah idea khairi~~ sabar je lah~~ tetapi aku masih berpuas hati dengan kerjasama dan k0mitmen ahli2 kumpulan Acti0n kamen~~ terima kasih aku ucapkan~~ zaharin dan ieja~~(^_^)~~
~~hehehe~~ n0te~~
~~Encik Hisyam menjelaskan,orienteering adalah perbuatan mencari sesuatu lokasi dengan menggunakan kompas dan peta...ada macam2 jenis orienteering dalam dunia ni~~
1:Cross-County Orienteering
2:Score Orienteering
3:Line Orienteering
4:Route Orienteering
5:Relay Orienteering
6:Night Orienteering
7:Bike or Canoe Orienteering

OBJECTIVE ORIENTEERING
1.Improve his/her physical fitness.
2.Know what to expect at a standard competition.
3.Gain the basic skills of land navigation using map and compass.
4.Increase awareness environment

EQUIPMENT IN ORIENTEERING
1.Map
2.Compass
3.Control flag/marker
4.Punches
5.Control card
5.Control description
6.Whistle
7.Red pen

Tiada ulasan:

Catat Ulasan